Läroboken Det svenska medielandskapet

Att skriva böcker som primärt ska användas i undervisningen är en utmaning. Innehållet måste ligga i framkant, samtidigt som det måste hålla några år. Det ska vara relevant för dem som är 20 år när boken utkommer, men ändå gärna ha en koppling bakåt i tiden. Det ska vara lätt att ta till sig (för studenterna) och ha en god struktur för att undervisa på (för lärarna).


Jag har varit redaktör och författare till många läroböcker, men en som ständigt återkommer är Det svenska medielandskapet.

Det svenska medielandskapet utkom första gången 1970, under titeln Press, radio och tv en bok om massmedia i dagens samhälle. Den var skriven av Stig Hadenius och Lennart Weibull, och utgiven av Bonniers. Det är mer än ett halvt sekel sedan, och den har utkommit regelbundet sedan dess. Länge gavs den ut på Bonniers, sedan på Ekerlids förlag och numera på Liber.


Boken kom redan från start att bli en klassiker i såväl journalistutbildningar som utbildningar inom det framväxande ämnet medie- och kommunikationsvetenskap. När ämnet var nytt fanns mycket lite fakta att tillgå, och det var därför viktigt att strukturera den lilla kunskap som fanns, Numera fanns otroligt mycket fakta att tillgå, och det blir därför viktigt att strukturera kunskapen så att man inte drunknar.

Jag blev medförfattare första gången i den utgåva som kom 2008, vilket var den nionde upplagan. Den 17e upplagan (tillika den tredje på Liber) trycktes sommaren 2024 och lanserades till höstterminen 2024, Min nya medförfattare är Michael Karlsson från Karlstads universitet. Förutom ny medförfattare, har boken en ny undertitel, ett nytt innehåll i en ny struktur, och helt nytt omslag.

I december 2019 blev jag intervjuad i tidningen Manus, som är Svenska läromedelsförfattarförbundets tidning om just nämnda lärobok.